Blog

Zomaar een voorbeeld uit één van de velen; JASPER

Jasper, 6 jaar

Jasper zit in groep 3. Hij kan al goed lezen, rekent thuis sommen t/m 100 uit en is een kampioen in vragen stellen. Nieuwsgierig naar de wereld om hem heen. Hij is vlot van begrip, heeft aan één keer uitleg genoeg om iets te begrijpen. Jasper is ook een gevoelige jongen. Hij let erg goed op wat de juf van hem verwacht en maakt de werkjes in de klas keurig. Hij werkt wel wat traag want hij wil geen fouten maken en kijkt zijn werk ook nog eens heel goed na voor hij het inlevert. Jasper valt bij de juf niet op in prestaties, wel in verlegenheid. Hij mag wel wat weerbaarder worden vindt de juf. Hij komt zo slecht voor zichzelf op en in de kring hoort ze hem bijna niet. En hoogbegaafd? Nee, Jasper? Echt niet, dan had ze dat met zoveel jaar ervaring voor de klas echt wel gezien. Bovendien zou hij dan wel veel sneller klaar zijn met zijn werk. Hij heeft de tijd echt wel nodig.

 

Jasper, 3 jaar later, 9 jaar

Jasper zit inmiddels in groep 6. Hij brengt de dagen dromend door op school. Zin om zijn werk goed te maken heeft hij niet meer. Hij verveelt zich en vlucht in zijn eigen wereld om de dagen dragelijk te maken. Niemand heeft last van hem. De meester zit in hem een gevoelige lieve jongen die nog steeds wat weerbaarder mag worden. Maar ach, hij zit nog op de basisschool. Hij kan wel eens deelnemen aan een Rots en Water training. Dat schijnt heel goed te werken bij kinderen als Jasper. Hij zal het eens overleggen met Jaspers ouders.

Jasper is blij als het vakantie is. Dan hoeft hij niet meer te dromen maar kan hij erop uit. Onderzoeken, met zijn ouders naar musea, de natuur in, proefjes doen samen met zijn opa. Zijn ouders merken het verschil wel maar weten van zichzelf dat zij vroeger ook liever thuis waren dan op school. Hoogbegaafd voelen ze zich niet, wel anders en dat herkennen ze bij hun zoon. Zij hebben er mee leren leven, dan zal hem ook wel lukken.

 

Jasper, 10 jaar later, 19 jaar

Jasper gaat niet meer naar school. Hij zit thuis, achter zijn computer te gamen. Daar kan hij zijn eigen wereld creëren, weg van de werkelijkheid. Zijn nieuwsgierigheid in de buitenwereld lijkt verdwenen. Vrienden heeft hij nauwelijks. Was hij dan toch te gevoelig en hadden zijn ouders eerder in moeten grijpen? Ze maken zich ernstig zorgen. Wel knap hoe hij inmiddels ook zijn eigen games ontwerpt. Dat heeft hij helemaal zelf uitgevonden. Daarin lijkt hij wel op zijn vader. Ook een succesvolle autodidact. Alleen hadden ze bij Jasper nooit gedacht dat hij achter zijn laptop zou eindigen. Hij was altijd zo nieuwsgierig naar de wereld. Ze vragen zich steeds vaker af of ze ergens een signaal gemist hebben en Jasper iets nodig heeft gehad dat ze over het hoofd hebben gezien. Is hij dan misschien toch hoogbegaafd? Maar zijn  resultaten op de middelbare school waren dramatisch. Dat kan dan toch niet? Of wel?

 

 

About Lisette

Lisette is via de ECHA opleiding en de opleiding Counselling en Coaching geschoold in het begeleiden, coachen en adviseren. Ze wil graag de ander zien, begrijpen wat hem beweegt en op basis daarvan kijken wat er nodig is om op een constructieve manier in actie te kunnen komen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*