Blog

Ouders en hun slimme kinderen

Vijf april 2012, 16 ouders van slimme kinderen mocht ik verwelkomen op mijn informatieavond. We spraken over kenmerken, behoeften, valkuilen en communicatie met derden.

Opvallend zijn nog steeds de problemen die ouders ervaren in de communicatie met school. Voor leerkrachten is het lastig dat wat ze aan feitelijk gedrag zien los te laten en te varen op de verhalen van ouders. Bente is in de klas timide en terug getrokken, weinig sociaal weerbaar. Moet je die nu gaan uitdagen? Laat ze eerst maar eens wat sterker worden. Toch ligt dan, bij deze slimme kinderen, de oplossing wel in een andere benadering. Niet alleen in aanbod van materiaal, zeker ook in communicatie.

Een aantal tips voor leerkrachten :

  • Kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong / hoogbegaafde kinderen zijn vaak gevoelige kinderen. Deze kinderen hebben, nog meer dan andere kinderen, behoefte aan heldere, eerlijke communicatie. Wanneer je niet lekker in je vel zit en de leerling  pikt dat op, bevestig dan wat hij/zij ziet. Hierbij hoef je niet in details te treden, maar het kind  weet zo wel dat de intuïtie niet bedriegt en het  daarop kan vertrouwen.
  • Laat merken dat je ze ziet. Wanneer je inschat of van ouders hebt gehoord dat een kind veel weet over een onderwerp dat aan bod komt, zou je van tevoren met hem/haar daarover in gesprek kunnen gaan.  Je weet dan wat  de beginsituatie is, kunt daarop inspelen bij je les en de leerling voelt zich gezien.
  • Niet alles hoeft of kan altijd aangepast worden. Wanneer een kind echter weet dat hij/zij het makkelijk kan en mag vinden en de leerkracht dat ook ziet wordt het ook makkelijker te accepteren dat het even niet zo interessant  is.
  • Kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong leren veel dingen vanzelf. Ze weten niet wat leren leren is. Dat maakt dat ze faalangstig kunnen worden wanneer ze tegen hun grenzen aanlopen. Als leerkracht (en ouder) kun je ze hierbij helpen door ze voldoende uitdaging aan te bieden, ze duidelijke instructie te geven en ze te complimenteren voor de inspanning die ze geleverd hebben. Ga er vanuit dat ouders weten wat hun kind kan. Vertrouw op de informatie die je van hun hebt gekregen en ga eens een tijd aan het werk met die blik. Laat je verrassen!

Een aantal tips voor ouders met betrekking tot  de communicatie met school:

  • Iedereen wil het beste voor het kind.
  • Bedenk van te voren wat het doel is van je gesprek.
  • De waarneming van het kind hoeft niet de waarneming van de betrokken volwassenen te zijn.
  • Vul niet in wat de ander wel zal denken, ga op tijd in gesprek, voor je emmertje vol zit.
  • Vergeet niet te luisteren.
  • Begin met de onderwerpen die aansluiten bij de waarneming van de ander.
  • Breng gegevens van een expert van buitenaf zo dat de ander geen gezichtsverlies lijdt.
  • Leg de nadruk op samenwerken.
  • Probeer tot overeenstemming te komen.
  • Een ib-er of directeur erbij vragen is niet gek.

Het is fijn wanneer alle betrokkenen over hetzelfde kind praten. Zolang ouders en school een ander verhaal hebben is er nog werk aan de winkel. Het kind heeft behoefte aan volwassenen die het eens zijn, samenwerken en koers bepalen!

 

 

About Lisette

Lisette is via de ECHA opleiding en de opleiding Counselling en Coaching geschoold in het begeleiden, coachen en adviseren. Ze wil graag de ander zien, begrijpen wat hem beweegt en op basis daarvan kijken wat er nodig is om op een constructieve manier in actie te kunnen komen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*