Lisette ter Heerdt (1968)
Opgeleid als ECHA Specialist in Gifted Education (2001), aangesloten bij het ECHA netwerk, via mijn kinderen bekend met hoogbegaafdheid, zelf hoogbegaafd en vanaf 2012, na werkzaam geweest te zijn in het basisonderwijs, werkzaam als hoogbegaafdheidspecialist in mijn eigen praktijk. Ik blijf me bijscholen en verbeteren in de dingen die ik doe. Mijn werk doe ik vanuit mijn hart, met kennis van zaken en in verbinding met degenen die me om hulp vragen.
Als kind droomde ik vaak dat ik verdwaald was. Dat typeert de manier waarop ik in het leven stond. Vol verbazing keek ik naar de wereld. Niet begrijpend waarom mensen deden zoals ze deden, niet aanvoelden wat ik zag, niet wetend wat ik hier kwam doen. Later zal ik het wel begrijpen dacht ik. Dat later liet langer op zich wachten dan ik toen kon vermoeden.
Van het VWO via het MDGO, faalangst en niet weten hoe te studeren ( ik leerde altijd op inzicht, dat dit ook anders kon daar had ik geen idee van), plus gebrek aan interesse en motivatie, belandde ik als 20 jarige op de PABO. Geen echte bewuste keuze. Meer een logische stap op basis van eerder genomen besluiten.
Voor de klas staan was niet echt mijn ding, wel de zorg voor kinderen, het contact met ouders, het zoeken naar oorzaak, gevolg en oplossingen. Na 5 jaar besloot ik mijn loopbaan als juf de rug toe te keren, me te wijden aan het moederschap en te kijken wat het leven brengen zou. Later heb ik nog bijna 10 jaar als Intern begeleidster, hb specialist en remedial teacher gewerkt binnen het basisonderwijs.
Na de geboorte van mijn tweede kind was mijn oudste bijna 3 jaar. Haar ontwikkeling verliep anders dan die van anderen. De link met hoogbegaafdheid was, door bekendheid hiermee in de familie, snel gelegd. Al lezend over haar kwam ik mezelf tegen. Vanaf dat moment is mijn leerproces begonnen. Via studie, leven, feedback vragen, krijgen en ervaren wat nieuwe inzichten met me deden, mag ik vandaag zijn wie ik ben.
Ik leer door te leven, ervaren, uit te proberen, mijn hoofd te stoten en weer door te gaan. Mijn kennis vertaalt zich niet zozeer in mooie woorden, wel in inzicht, acceptatie, openheid en ruimte. Ik wens de ander een leven waarin hij of zij zichzelf mag zijn. Waarin je kwetsbaarheid omzet in kracht, waarin je je wijsheid kunt gebruiken in contact met de ander, waarin je dat doet waar jij goed in bent, waarmee je jouw leven zin geeft.
Juist ook de gevoelige kant van de hoogbegaafde spreekt me aan, de wijsheid van het hart. Daar waar de grootste kracht zit, maar ook de grootste kwetsbaarheid. Ik help jou en/ of je kind graag hoofd en hart in balans te brengen.
Ik heb me via de ECHA opleiding en de opleiding Counseling en Coaching geschoold in het begeleiden, coachen en adviseren. Ik wil de ander zien, begrijpen wat hem beweegt en op basis daarvan kijken wat er nodig is om op een constructieve manier in actie te kunnen komen. Ik kijk verder dan cijfers en luister voorbij woorden. Ik ben empathisch en gedreven en in staat situaties vanuit een helikopterview te overzien. En zoals ik onlangs zei tegen een vriendin:’ Ik kom graag naast je zitten op de bank voor een gesprek.’ Een ontmoeting van mens tot mens. Omdat ik geloof dat wanneer we op basis van gelijkwaardigheid in gesprek gaan en ik jou werkelijk kan zien, zonder oordeel, ik jou die vragen kan stellen die jou verder helpen.
Ik sta ingeschreven bij het ‘ECHA netwerk ‘ en onderschrijf de ethische gedragscode van het NOBCO. Verder maak ik onderdeel uit van Het Huis voor talentontwikkeling en het Regionaal Expertisenetwerk Hoogbegaafdheid.