Blog

Het hoogbegaafde brave meisje, zij heeft er geen last van……

Ouders hebben soms veel zorgen over hun slimme kinderen. Ze vervelen zich, worden druk, peuters die de speelzaal al een half jaar ontgroeid zijn en dan eindelijk naar de basisschool mogen, maar daar aangekomen zwaar teleurgesteld binnen een paar weken ook de boel op de kop gaan zetten. Het zijn vaak de jongetjes die dit gedrag vertonen. Meisjes hebben wat vaker de neiging zich terug te trekken, braaf te zijn, onopvallend.

Dit verhaal kwam ik onlangs tegen bij een echtpaar dat ik sprak. Trotse ouders van twee slimme kinderen. Het jongetje vertoonde bovengenoemd gedrag. Was al als slim opgevallen en er werd naar uitdaging gezocht. Het meisje is rustig, stil, gevoelig, doet erg goed haar best alles goed te doen en wil geen fouten maken. Ze krijgt geen uitdaging want zij heeft er niet zo’n last van dat ze slim is.  Haar meer uitdagen,  tja, ze zou het misschien best kunnen, maar dat zou de druk bij haar alleen maar opvoeren.

Heeft dit meisje er geen last van? Ik denk van wel. Dit meisje heeft last van het feit dat ze alles vlot snapt, foutloos wil en kan werken, ziet dat andere kinderen worstelen met dingen die haar makkelijk af gaan. Hierdoor kan zij gaan denken dat het misschien wel niet zo makkelijk is als zij denk dat het is. Ze gaat twijfelen, wordt langzamer in haar werk en is bang wat te missen wanneer ze een dagje ziek is. Ze heeft nog niet ervaren wat het is iets niet te begrijpen. We hebben hier het ultieme recept voor het ontwikkelen van faalangst en perfectionisme.

Dit meisje leert, door haar uitdaging te ontzeggen, dat het goed is dat ze aarzelt, dat ze dingen perfect moet doen. Haar wordt de kans ontnomen te mogen falen, te leren dat fouten maken hoort bij een leerproces, te genieten van echte uitdaging,  je je trots mag voelen wanneer je echt lang ergens over hebt nagedacht en met veel inspanning tot een acceptabel eindresultaat bent gekomen. Of, om te mogen leren dat je, ondanks alle inspanning er niet uit bent gekomen, maar je trots mag zijn op je inzet!

Dit heb ik met ouders besproken en ze hadden aan een half woord genoeg. Ook  de leerkrachten hebben het opgepakt. Want, hoe goed bedoeld ook, hun aanpak was schadelijk.

Nu krijgt het meisje wel uitdaging en mag ze net als de andere kinderen leren dat naar school gaan iets anders is dan laten zien wat je al kunt!

 

About Lisette

Lisette is via de ECHA opleiding en de opleiding Counselling en Coaching geschoold in het begeleiden, coachen en adviseren. Ze wil graag de ander zien, begrijpen wat hem beweegt en op basis daarvan kijken wat er nodig is om op een constructieve manier in actie te kunnen komen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*