Blog

Beeldvorming

Je zult misschien wel niet zo hoogbegaafd zijn als ze denken, zei onlangs een leraar nog tegen een hoogbegaafde leerling die nogal wat onvoldoendes op zijn lijst had staan. Het gebeurt nog steeds. Docenten die denken dat de hoogbegaafde leerling wel hoge cijfers moet halen en anders vast niet zo slim zal zijn. Er is dus nog een hoop werk te verzetten in onderwijsland om kennis van docenten bij te spijkeren.

Waar komt het toch door dat het beeld van de slimme leerling die hoog scoort en het liefst twee studies tegelijk volgt het beeld is dat het beste blijft hangen? Dit terwijl  in allerlei vakbladen voor het onderwijs de laatste jaren steeds meer aandacht wordt besteed aan de problemen die deze leerlingen kunnen ondervinden in het onderwijs en er gelukkig ook steeds meer scholen zijn die pogingen doen hun onderwijs beter te laten  aansluiten bij deze groep leerlingen. Is het een bepaald type docent dat dit soort uitspraken doet? Is het pure onwetendheid, onmacht, onzekerheid, luiheid?

Deskundigen op het gebied van hoogbegaafdheid spreken elkaar over de goede en slechte activiteiten in onderwijsland. De één is de onwetendheid beu en wil de barricade op, de ander heeft begrip voor de volle agenda’s en snapt dat een leerkracht niet alles kan weten.

Ik behoor tot de laatste groep. Echter, een uitspraak als hierboven vind ik wel erg. In dit geval lag er zelfs een IQ onderzoek en was er bij deskundigen geen enkele twijfel over  het hoogbegaafd zijn van deze leerling.  Dat je als docent niet alles kunt weten dat snap ik. Maar, dat je, vanuit onwetendheid, het oordeel van mensen die er wel verstand van hebben zo makkelijk in twijfel trekt vind ik wel erg.

Mijn advies voor deze leerkracht is; leer te zeggen dat je dingen niet begrijpt. Een mens kan niet alles begrijpen en hoeft niet alles te begrijpen. Het tonen van gebrek aan inzicht en kennis is een daad van moed en opent deuren. Het houdt de communicatie open en laat de leerling in zijn waarde.

Over beeldvorming valt nog veel meer te zeggen. Onlangs zei iemand: “Wat zijn nu eigenlijk de voordelen van hoogbegaafd zijn? Ik ervaar vooral de nadelen.’ Het lijkt me leuk wanneer ik hier een lijst zou hebben met alle voordelen die hoogbegaafden ervaren. Dus ben je hoogbegaafd of is je kind het, laat weten wat voordelen zijn door een reactie te plaatsen.

 

 

About Lisette

Lisette is via de ECHA opleiding en de opleiding Counselling en Coaching geschoold in het begeleiden, coachen en adviseren. Ze wil graag de ander zien, begrijpen wat hem beweegt en op basis daarvan kijken wat er nodig is om op een constructieve manier in actie te kunnen komen.

2 thoughts on “Beeldvorming

  1. Lisette schreef:

    Via Facebook kreeg ik een reactie. Max, 12 jaar, vindt het een voordeel dat alles net iets sneller gaat in zijn hoofd!

  2. Lilian van der Poel schreef:

    Voordeel is de geweldige discussies die je kunt hebben, en de urenlange redeneringen over allerhande zaken. Creativiteit in denken is grenzeloos.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*