Iedere keer wanneer ik die term voorbij zie komen voel ik enige irritatie. Excellente leerlingen. Wat maakt een leerling excellent, wanneer krijg jij die sticker op je voorhoofd, wat zegt dit over jou als mens? Excellent staat gelijk aan hoog presterend, hoog presterend in cijfers. Hoog presterend in uiteindelijk economisch belang, hoog presterend als in geld opbrengen.
In mijn praktijk kom ik deze in aanleg excellente leerlingen tegen. Maar ze presteren niet. Zijn ze dan niet meer excellent? Wat zijn ze dan wel? Ik merk dat ik opstandig word.
Excellent zou wat mij betreft moeten staan voor; mooi mens, authentiek, liefdevol, durven groeien, mogen groeien, in staat tot zelfreflectie, sociaal, zijn plek, haar plek in de maatschappij zoekend, confrontaties aan durven gaan, leren van hobbels op je pad, anderen in waarde laten……Excellent als in durven groeien en niet als in die hoge prestatie. Excellent als in ruimte geven i.p.v. verstikken, als in hoop en vertrouwen i.p.v. moeten.
Durven en kunnen wij onszelf en anderen excellent laten zijn in dat was ons uniek maakt, ons talent is, onze bijdrage aan deze wereld, hoe klein of groot ook, maar altijd betekenisvol omdat dit is wat jij te brengen hebt? Durven we zo te kijken naar excellentie? Of blijven we torens zoeken waar we mensen op kunnen plaatsen, om groot te voelen en klein te maken?